HILLEVÅG: En liten gatestump i Hillevåg er pyntet til fest. Hver dag. De store, en gang triste bygningene i Vierveien huser Lervig bryggeri, godt synlig med sine finurlige illustrasjoner. Bryggeriet som har som mål å brygge verdens beste øl har også ambisjoner for det visuelle uttrykket. Du skal lete lenge, i alle fall i Norge, for å finne maken. Sannsynligvis finner du det ikke.
ANNE-TRINE BENJAMINSEN
[email protected]
Om du ikke kjenner historien til Lervig så er kortversjonen slik: Bryggeriet ble etablert i 2003 etter at Ringnes la ned produksjonen av Tou-øl i Stavanger. En gjeng lokalpatrioter mente at Stavanger måtte ha sitt eget bryggeri, og Lervig ble født – litt som en motstandsbevegelse.
Det begynte med pils før sortimentet ble utvidet med IPA i 2010. – Jeg tror ikke folk flest var helt klar for IPA i 2010, sier sjefdesigner Maria Jørgensen.
For i dag skal vi snakke om bryggeriets visuelle profil, mer enn øl. Men Lervig var altså sterk nok i troen til å holde fast ved IPA som sammen med Lager og, Stout, sider, surøl og alkoholfritt utgjør mesteparten av sortimentet – i utallige varianter.

Lervig-universet
Etiketter og bokser hos Lervig har ikke alltid vært like fargerike og fabulerende. – I 2017 ble den første designeren ansatt, danske Nanna Guldbæk som skapte Lervig-universet, forteller Maria. – De aller første etikettene var imidlertid inspirert av de velkjente iddisene – og noen er beholdt i dag – men siden har vi utviklet en helt egen stil. Bryggeriet skal skille seg ut på både smak og design.
Hun henter inspirasjon fra alt det fantastiske i vår verden, naturen, lek og nysgjerrighet. Og midt i dette finner vi skapningen «Yeasty» – akkurat som gjæren lever han denne skapningen sitt eget liv og havner i mange rare situasjoner. Og det er akkurat det Maria gjenskaper i etikettene sine, en fargerik, fabulerende og detaljrik verden. – Jeg tror designet har betydning for salget, mange innrømmer at de synes ølet vårt er ekstra kult på grunn av det visuelle uttrykket, sier Maria.
Ideene kommer
Lervig har skapt mange hundre etiketter i årenes løp, ja kanskje opp mot tusen. Bryggeriet har i dag et lite designteam i Oslo med Maria i spissen. Hun forteller at hun lar seg inspirere av nye ølsorter der hun på forhånd kanskje får et lite hint om ingrediensene.
– For meg er det viktig å snakke med alle, også bryggerne, før jeg begynner å skisse. Så kommer fasen jeg liker aller best, når ideene begynner å feste seg til papiret. Det er også et mål for meg å på en eller annen måte få frem smaken i etiketten, det kan være alt fra fargevalg til små detaljer i tegningen.

Jubileumsøl
I fjor ble Lervig invitert til å lage jubileumsølet (også en alkoholfri variant) til Stavangers 900-års jubileum. – Et fantastisk spennende prosjekt i samarbeid med Stavanger kommune, sier Maria. Etikettene forteller Stavangers historie, og ja, selv om du ikke drikker øl er det vel verdt å kjøpe de fine ølboksene med det unike designet.
– Dette er tradisjonell Lervig-pils i ny drakt, sier Maria.
– Og vi er kjempestolt over å ha blitt nominert til Grafills Visuelt-pris 2025 for akkurat dette designet.
Skulle du som festivalarrangør ha lyst på noe særegent så designer Lervig gjerne etiketter for festivaler, og O-feltet på Viking stadion har sin egen etikett. Utsalget i Vierveien har dessuten «merch» til salgs. Skulle det være stengt når du går forbi, blir du garantert i godt humør av å kikke på veggmaleriene og de flott dekorerte tankene i Vierveien!