ørdag 27. januar var det mer enn vanlig trafikk i Hillevåg. Loppeliten åpnet ny butikk. Her selges og kjøpes brukte barneklær og leker. Man kan leie hylleplass og stille ut for salg det man vil selge av brukt barneutstyr. Gjenbruk og bærekraft er viktige begreper i denne sammenhengen.
Vigdis Maria Tjørhom
[email protected]
Hvordan Loppeliten kom til Norge
Den første butikken åpnet i Bergen i 2022. Loppeliten i Hillevåg er den femte i landet, og flere er under planlegging. Hanne Wolland og Andrea Nordvik startet opp i Norge. Hanne bodde i Danmark da hun fikk sitt første barn. Der fantes det et lignende konsept, og hun ble så inspirert at hun ville etablere dette i Norge. Både Hanne og Kamilla har danske ektefeller, så inspirasjonen holdes nok ved like.

Butikksjef Kamilla stortrivdes fra første dag
Kamilla har tre små barn som plasserer henne i målgruppen for Loppeliten. Hun tok kontakt med Andrea for å leie hylleplass. Hun drømte om å å drive noe slikt sjøl. Andrea fanget opp drømmen – hun så at dette var noe som ville passe for Kamilla. Så da det yngste barnet var seks måneder, var hun klar til å åpne butikk.
Kamilla har alltid vært opptatt av barn, både privat og yrkesmessig. Hun er utdannet barnepleier, har jobbet på barselhotell og i barnetøybutikk. Nå er hun her, og opplever allerede at jobben gir henne overskudd.
Hun er ikke fremmed for tanken om å utvide. Men nå er det viktigste å gi kundene god hjelp og å skape et sted der de kan slappe av. Forholdene kan legges til rette for å sitte her i fred og ro, amme, spise, slappe av, være sosial, stelle barna. Miljøet er en viktig del av Loppeliten. Kamilla har planer for tiden framover.
Hylleplass til leie for de som har noe å selge
Kundene leier hylle og betaler 200 kr pr uke. Det er også mulig å leie for lenger tid. Her er 106 hyller, så det er nok av plass. Både klær, leker, og annet utstyr får plass. Kunden bestemmer prisen på varene, og 19 prosent av salgssummen går til butikken.Størrelsen på klærne varierer fra nyfødt og opp til ti år.
Et etterlengtet tilbud
Bookingmulighetene ble lagt ut på nettet i god tid før butikken fysisk var klar og i løpet av tre minutter var all hylleplass bestilt! Det må vel bety at det er behov for et slikt tilbud i Hillevåg?
– Vi har ventet på dette, sier en smilende kunde vi møter.
Vi treffer på to unge mødre. Begge leier hyller og er fornøyd med fasilitetene. Planleggingen har vært god, og de er enig om at butikken det er oversiktlig.
I køen på parkeringsplassen treffer vi en blid mormor som skal kjøpe en rosa Olabil. Hun synes det er veldig positivt at leker og klær kan omsettes på denne måten. En mamma kommer og skal ha klær til babyen sin. Tidligere har hun handlet på Loppeliten i Sandnes. Hun vet at her kan hun finne fine ting av god kvalitet og til gode priser.
Status etter noen uker i Torgveien
Kommunikasjon skjer mye på Facebook og Instagram. Her er aktiviteten stor. Barn vokser fort, så fort at de kanskje ikke rekker å slite ut klærne sine. Da kan andre bruke dem. Tydelig at dette er en ide som har slått an!
Etter noen uker stikker vi innom butikken. Her er det ganske folksomt, mødre med små barn tar seg tid og leter i hyllene til de finner det de vil ha. De smiler og prater med hverandre, også med Kamilla bak disken. Det er allerede ansatt to nye medarbeidere.
– Dette er min nye yndlingsbutikk, sier en kunde som tar seg tid til å prate med oss under en pause på stellerommet. Hun er her hver uke. Det er lettvint, for hun bor i nærheten. Hun selger det hun ikke bruker lenger. Hun kjøper også, og sier hun liker å se og kjenne på det hun skaffer seg. Oppdateringer på utvalget finner hun på sosiale media. Det er greit at både klær og utstyr, bøker og leker, er på samme sted. At det også fins et rolig rom for stell og amming, er et stort pluss.
Hver hylle er på en måte en egen butikk
Kamilla sin oppgave er ikke bare å ta imot betaling av kundene som handler. Noe av det viktigste hun gjør, er å veilede i forhold til pris. Det kan være travelt nok. Hun går gjennom priser med kundene før varer settes i hyllene. Det er umulig å vite på forhånd hva som selger bra og hva som ikke selger godt. Det fins ingen garantier.
– Dialogen med kundene underveis er viktig, mener Kamilla. De har selv ansvar for sine hyller, men Kamilla er en hjelper og veileder. Det er viktig for henne at de trives her.
Genialt konsept for å selge babyklær
Dette mener Pia Aadnøy, som akkurat har pakket ned hyllen sin etter å ha leid den i to uker. Hun har solgt for flere tusen kroner.
– Jeg har ikke plass til å samle på alle klærne, det er lettere å selge på Loppeliten enn for eksempel på FINN. Jeg er veldig fornøyd, og kommer til å leie hylle flere ganger, de som jobber her er veldig behjelpelig.
Pia vil absolutt anbefale dette til andre, noe hun allerede har gjort.
Loppeliten er gjenbruk og bærekraft i praksis. Vi ønsker lykke til med dette flotte opplegget! Denne lille loppen har nok kommet for å bli!